The Families Forest: An Innovation Proposal for Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14788174Keywords:
Early Childhood Education, Family-School Relationship, Cultural Diversity, Family Diversity, Educational InnovationAbstract
the El Bosque de las Familias project transforms early childhood education classrooms into inclusive and participatory spaces where cultural and family diversity is valued as an essential resource for learning. It promotes active collaboration between families and schools, reinforcing values such as respect, empathy, and coexistence. Through activities that celebrate cultural traditions and diverse family structures, children develop socio-emotional skills and a sense of belonging by seeing their realities reflected in the classroom. These dynamics include traditional games, cultural workshops, and celebrations that strengthen the connection between home and school. Additionally, it fosters spaces for dialogue between teachers and families, building an inclusive and collaborative school community. This model demonstrates that family involvement and the recognition of their contributions enrich the educational environment, preparing students to thrive in a global and diverse society while promoting meaningful learning that respects and celebrates diversity.
References
Balongo González, E., y Mérida Serrano, R. (2017). Incluir la diversidad familiar en las aulas infantiles a través de los proyectos de trabajo. Profesorado, 21(2), 231-251. http://hdl.handle.net/10481/47676
Banks, J. A. (2020). An Introduction to Multicultural Education. Pearson.
Belmonte, M. L., Bernárdez-Gómez, A., y Mehlecke, Q. T. C. (2021). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, 5, e-5025. https://doi.org/10.22408/reva502020465e-
5025
Boletín Oficial del Estado [BOE]. (2022). Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. https://n9.cl/v1e6f
Cansaya Valer, Y., y Franco Sánchez, M. (2023). Participación de la familia en la educación. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, Horizontes, 7(27). https://n9.cl/jbz4x0
Carrasco, M., y Coronel, J. (2017). Percepciones del profesorado sobre la gestión de la diversidad cultural: Un estudio cualitativo. Educación XX1, 20(1), 75-98.
Cerletti, L. (2024). Familias y escuelas: tramas de una relación compleja. Biblos.
Childs, K. (2020). Integrating multiculturalism in education for the 2020 classroom: Moving beyond the “melting pot” of festivals and recognition months. Journal for Multicultural Education, 11(1), 31-36. https://doi.org/10.1108/JME-06-2016-0041
Comunidad de Madrid. (2022). DECRETO 36/2022, de 8 de junio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid la ordenación y el currículo de la etapa de Educación Infantil. https://n9.cl/bizbt
DePalma, R. (2021). Silences in Spanish early childhood education and strategies for inclusion of marginalized voices. En Cultures of early childhood education (pp. 121-150). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64030-9_5
Domínguez, M. C., Ruiz-Cabezas, A., Medina, M. C., Loor, M. C., Pérez Navío, E., y Medina, A. (2020). Teachers’ training in the intercultural dialogue and understanding: Focusing on the education for a sustainable development. Sustainability, 12(23), 1-28. http://dx.doi.org/10.3390/su12239934
Dunst, C., &; Espe-Sherwindt, M. (2016). Family-centered practices in early childhood intervention. In Handbook of early childhood special education (pp. 37-55). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28492-7_3
Eerola, P., Paananen, M., & Repo, K. (2021). ‘Ordinary’ and ‘diverse’ families: A case study of family discourses by Finnish early childhood education and care administrators. Journal of Family Studies, 29(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/13229400.2021.1939100
Escarbajal Frutos, A., y Belmonte Abellán, R. (2018). Posibilidades y límites de la atención a la diversidad, desde la inclusión, en educación infantil y primaria. Bordón: Revista de Pedagogía, 70(4), 23-37. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.62022
Escarbajal Frutos, A., Lundy, L., y Alcaraz García, S. (2020). La inclusión en España y las medidas de atención a la diversidad en la Región de Murcia. En Aulas abiertas a la inclusión (pp. 73-100). Dykinson. http://digital.casalini.it/4866652
Espinoza-Freire, E. (2022). Involucramiento de la familia con la escuela. Ciencia & Sociedad, 2(1), 62-73. https://n9.cl/d17ka
García, L., Marín, V., Rivas, M., y Palma, C. (2020). Los ambientes de aprendizaje en el CEIP María Zambrano. Márgenes, 1(1), 210-231. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7350
Gómez Rostoll, E., y Belda Torrijos, M. (2021). Los cuentos como recurso para trabajar la diversidad familiar en educación infantil. Educación y Futuro Digital, (22), 85-104. https://n9.cl/f1kth
González-Fernández, R., García-Toledano Mayoral, E., y Domingo-Gómez, B. (2024). Perception of Spanish teachers on their initial training in the educational treatment of diversity. Quality Assurance in Education, 32(4), 567–581.https://doi.org/10.1108/QAE-01-2024-0008
Hernández-Prados, M., Carbonell-Bernal, N. y Polanco-Mora, B. (2021). Diseño de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 165-178.
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050912
Kafol, B., Denac, O., & Znidarsic, J. (2015). Opinion of Slovenian preschool teachers about arts and cultural education in kindergarten. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 1317–1325. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.406
Knoblauch, C. (2023). Cultural and Religious Diversity in Early Childhood Education Implications of Socialization and Education for the Geographies of Childhood. Religions, 14(4), 555.
Kurth, J. A., Love, H., & Pirtle, J. (2020). Parent perspectives of their involvement in IEP development for children with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 35(1), 36-46. https://doi.org/10.1177/1088357619842858
Lara Lara, F., Loor, T., Nogales Chica, S., y Loor Moina, M. (2021). Inclusión educativa a familias con alumnos de educación inicial en Ecuador. Aula de Encuentro: Revista de Investigación y Comunicación de Experiencias Educativas, 23(1), 23-44. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5644
Muñoz Guinea, E. (2020). Arteterapia en un centro de educación infantil inclusivo. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 28-49. https://n9.cl/1z7va
Llevot, N., y Bernad, O. (2019). Diversidad cultural e igualdad de oportunidades en la escuela de Cataluña (España): retos y desafíos. Rivista Educazione Interculturale. Teorie, Ricerche, Pratiche, 17(2), 76-92. 10.14605/EI1721906
López Jiménez, T., Castillo Venegas, C., Taruman Monsalve, J., y Urzúa Calderón, A. (2021). Prácticas inclusivas centradas en el aprendizaje: Un estudio de casos múltiples en educación infantil. Revista Educación, 45(1), 102-117. https://n9.cl/er2td4
Machancoses, M., Siqués, C., y Esteban-Guitart, M. (2022). La participación de las familias en el contexto escolar. Un estudio cualitativo. Psicoperspectivas, 21(1), 6-17. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2285
Pedrero-García, E., Moreno-Fernández, O., y Moreno-Crespo, P. (2017). Educación para la diversidad cultural y la interculturalidad en el contexto escolar español. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 23(2), 11-26.
Rego, M., Moledo, M., y Caamaño, D. (2019). La Mejora de la Participación e Implicación de las Familias en la Escuela: un Programa en Acción. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 22(3), 93-107. https://doi.org/10.6018/reifop.389931
Riquelme, E., Nahuelcheo, M., Soto, E., Calfunao, F., Toledo, J., Bizama, K., &; Jara, E. (2023). Socialization of knowing how to feel through the Epew in Mapuche culture: Guidelines for early childhood education. Education Sciences, 13(6), 622.
https://doi.org/10.3390/educsci13060622
Ruiz-Cabezas, A., Medina, M., y Medina, A. (2023). Currículum ético-socio-cultural: planificación de la enseñanza para el desarrollo de la axiología social. Revista
Derechos Humanos y Educación, 8, 143-165.
Sánchez-Prieto, I., Verde-Diego, C., y González-Rodríguez, R. (2023). La Diversidad Familiar en los Materiales Didácticos de Educación Infantil. International Journal of Sociology of Education, 12(3), 231-253. http://dx.doi.org/10.17583/rise.12398
UNESCO. (2020). Inclusion and education: All means all (Informe mundial de seguimiento de la educación). https://unesdoc.unesco.org
De Villamizar, M. (2020). Importancia de la comunicación en la relación familia- escuela y el proceso educativo. Revista Scientific, 5(18), 345-357. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.18.345-357
Zapata, V. (2022). Relación familia-escuela en el contexto de diversidad social y cultural, desde un enfoque educativo intercultural: Principales tensiones epistemológicas. Revista Educación, 46(1), 582-594. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43800
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal offers immediate open access to all its content, following the principle that making research freely available to the public fosters a greater exchange of global knowledge. In line with this commitment, articles published in The Journal of Contemporary Pedagogical Studies are offered under the Creative Commons CC BY-NC-ND — Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Rafael Muñoz Ruiz, The Development of Mathematical Thinking Through the Open Number-Based Method (ABN) in a Classroom of Three-Year-Olds , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Javier Bermejo Rodríguez, Gustavo Eduardo Toledo Lara, Toward a philosophical understanding of the curriculum: emerging logics , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- PhD. Benjamin Barón Velandia, Research practices: an analysis from the epistemological horizon and theoretical corpus , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Brenda Miroslava Carrión Ramírez, Idana Beroska Rincón Soto, Disability and social inclusion: progress and new challenges in ecuadorian higher education , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Gustavo Eduardo Toledo Lara, Editorial , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Idana Beroska Rincón Soto, Neuroeducation, social sciences and student dropout in the digital age , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
You may also start an advanced similarity search for this article.