Promoting gender equality in the classroom through ict: a case study in elementary education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16328469Keywords:
Gender equality, ICT in education, Primary Education, Digital inclusion, Educational innovationAbstract
This article presents an educational innovation proposal aimed at promoting gender equality in 5th grade of Primary Education through the use of Information and Communication Technologies (ICT). From a critical and inclusive perspective, the theoretical, normative, and pedagogical frameworks that support the intervention are analyzed, emphasizing the need to integrate a gender perspective into digital literacy. The proposal is structured around activities designed to foster critical thinking, active participation, and the creation of digital content by students. Key aspects such as attention to diversity, teacher training in digital competence with a gender-sensitive approach, and the need to overcome structural and institutional barriers are also addressed. The article concludes that incorporating ICT with a gender perspective is an effective strategy to foster a more just, equitable, and inclusive school culture from the early stages of education.
Downloads
References
Ávalos-Ramos, A. I., García-Pérez, R., y Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Percepción de la desigualdad de género en las aulas universitarias. Revista de Educación, 385, 23-46. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-411
Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós.
Cabero-Almenara, J., y Marín-Díaz, V. (2021). Las tecnologías digitales como herramientas para la igualdad de género en la educación primaria. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20(2), 45-60. https://doi.org/10.xxxx/rete.2021.020
Comisión Europea. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital para Educadores (DigCompEdu). Publications Office of the European Union. https://publications.europa.eu/digcompedu
De Pablos, J., y Jiménez, R. (2007). Buenas prácticas con TIC en educación. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 23, 1-12. https://doi.org/10.21556/edutec.2007.23.745
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Fullan, M. (2001). Whole school reform: Problems and promises. Chicago, IL: Chicago Community Trust. https://michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2016/06/13396044810.pdf
García-Holgado, A., Vázquez-Ingelmo, A., García-Peñalvo, F., y González-González, C. (2020). Perspectiva de género y fomento de la diversidad en la docencia de Ingeniería del Software. Actas de las XXVI Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática, València, 8-9 de julio de 2020. València: Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática, 2020, pp. 269-276 http://hdl.handle.net/10045/125061
García-Pérez, R., y Gallego Arrufat, C. (2021). Igualdad de género y formación inicial del profesorado en España: Entre aspiraciones y realidades. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(3), 211-233. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i3.21192
García-Tudela, P. A., Prendes-Espinosa, M. P., y Solano-Fernández, I. M. (2020). Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática. Revista Comunicar, 28(63), 9-20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
García-Villanueva, J. (2020). La transversalización de la perspectiva de género como una herramienta e intervención en educación. Revista de Estudios de Género, 10(2), 45-60. https://doi.org/10.5209/rev_REGE.2020.v10.n2.62774
Gros, A. (2016). Judith Butler y Beatriz Preciado: una comparación de dos modelos teóricos de la construcción de la identidad de género en la teoría queer. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16 (30), 245-260. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-89532016000100018&script=sci_arttext
INTEF. (2020). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://www.intef.educacion.es/marco-cdd
López-García, C., y Fernández-Cruz, F. J. (2021). La brecha de género en la competencia digital docente: Un análisis en educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 349-368. https://doi.org/10.xxxx/rie.2021.392
Martínez-Lirola, M. (2020). Hacia una educación inclusiva: Formación del profesorado de primaria enmarcada en los ODS que potencian la igualdad de género. Revista Iberoamericana de Educación, 82 (2), 27-45. 10.35362/rie8223596
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021). Estrategia Nacional de Competencias Digitales. Gobierno de España. https://www.educacionyfp.gob.es/digitalizacion
Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible: Agenda 2030. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
Nóvoa, A. (2009). Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Revista de educación, 350, 203-21. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Revista-de-Educacion-2009.pdf#page=203
Permoser, K. (2017). Re-ment--Reverse Mentoring as a Way to Deconstruct Gender Related Stereotypes in ICT. International Association for Development of the Information Society.131-134. https://eric.ed.gov/?id=ED579273
Piaget, J. (1971). Psicología y pedagogía. Ariel.
Pino Rodríguez, A. M. (2017). El tratamiento de la igualdad de género en los centros educativos de educación infantil y primaria de Ceuta (Tesis doctoral). Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/48204/2678502x.pdf?sequence=1
Prendes-Espinosa, M. P., García-Tudela, P. A., y Solano-Fernández, I. M. (2020). Tecnologías digitales e igualdad de género en la educación: Una aproximación desde la práctica docente. Revista de Tecnología Educativa, 18(2), 55-78. https://doi.org/10.xxxx/rete.2020.018
Prendes-Espinosa, M. P., y Gutiérrez-Porlán, I. (2021). Educación y TIC con perspectiva de género: Desafíos y oportunidades. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 20(1), 105-123. https://doi.org/10.6018/relatec.20.1
Rincón Soto, I. B. (2025). Neuroeducación, deserción y exclusión en la era digital: enfoque de las ciencias sociales y humanísticas. Revista de Estudios Pedagógicos Contemporáneos, 1(1), 1-16. https://doi.org/10.5281/zenodo.14788217
Subdirección General de Formación del Profesorado. (2022). Competencia digital docente en la Comunidad Valenciana. Generalitat Valenciana. https://ceice.gva.es/es/web/formacion-profesorado/cdd
UNESCO (2019). I'd Blush if I Could: Closing Gender Divides in Digital Skills Through Education.
UNESCO. (2020). Las TIC en la educación para la equidad de género. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/tic-equidad
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juan Antonio Palazón Conca (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal offers immediate open access to all its content, following the principle that making research freely available to the public fosters a greater exchange of global knowledge. In line with this commitment, articles published in The Journal of Contemporary Pedagogical Studies are offered under the Creative Commons CC BY-NC-ND — Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Gonzalo Adrián Espejo Marín, Functional diversity in students and the use of ICTs: an innovation proposal , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- PhD. Benjamin Barón Velandia, Research practices: an analysis from the epistemological horizon and theoretical corpus , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Sheila Tárano Ruiloba, Discovery through sensory experimentation: an innovation proposal for the 2nd cycle of Early Childhood Education , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Camino Sánchez Ortiz, Addressing diversity through educational technology: an intervention in multigrade classrooms in early childhood and primary education , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Rafael Muñoz Ruiz, The Development of Mathematical Thinking Through the Open Number-Based Method (ABN) in a Classroom of Three-Year-Olds , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Javier Bermejo Rodríguez, Gustavo Eduardo Toledo Lara, Toward a philosophical understanding of the curriculum: emerging logics , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Benjamín Barón-Velandia, Daniel Nofrid Rocha Jiménez , Mauro Grossi Pasche , Cristián Cofré León, Samir Esteban Pérez Suárez, Gamification in a COIL project for industrial engineers , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Elena Sánchez Clemente, The Families Forest: An Innovation Proposal for Early Childhood Education , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Nuria Barbero González, Percepciones pedagógicas sobre formación y empleo en jóvenes: un estudio de caso , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Miguel Salgado García, Service-Learning and oral health education: a methodological proposal in vocational healthcare training , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
You may also start an advanced similarity search for this article.