Service-Learning and oral health education: a methodological proposal in vocational healthcare training
Keywords:
Vocational Training, Oral Health, Service-Learning, Active Methodologies, Educational InnovationAbstract
This paper presents an innovative educational intervention based on the Service-Learning (SL) methodology, applied to the “Oral Health Education” module within the Advanced Vocational Training Program in Oral Hygiene. The objective is to promote the development of professional, personal, and social competences by linking technical learning with active community involvement. The proposal is implemented in collaboration with ASPACE, incorporating active methodologies such as cooperative learning, flipped classroom, and gamification, along with the pedagogical use of ICT tools. Assessment is approached as a formative, continuous, and diversified process, adapted to student needs. Results indicate enhanced motivation, meaningful learning, and ethical engagement among students, as well as a stronger connection between educational content and real-world social contexts. It is concluded that SL is an effective tool for innovation in Vocational Training, enabling comprehensive and socially embedded learning. Its institutionalization across other modules and training programs is recommended.
References
Alonso Betancourt, L. A., Cruz Cabezas, M. A., y Olaya Reyes, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza aprendizaje para la formación profesional. Luz, 19(2), 17-29. Disponible en: http://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/6949
Batlle Suñer, R. (2018). Guía práctica de aprendizaje-servicio. Proyecto Social, 4-34.
Bravo Pérez, M., Almerich Silla, J.M., Canorea Díaz, E., Casals Peidró, E., Cortés Martinicorena, FJ., Expósito Delgado, AJ., y Trullols Casas, M.C. (2020). Encuesta de Salud Oral en España 2020. RCOE: Revista del ilustre consejo general de colegios de odontólogos y estomatólogos de España, 25(4), 12-69.
Charteris, J. Smardon, D. y Nelson, E. (2017). Innovative learning and new materialism: A conjunctural analysis of pedagogic spaces. Educational Philosophy and Theory, 49(8), 808-821. 10.1080/00131857.2017.1298035
Chavero-Tapia, R. M. de los A. (2020). Los cuatro pilares de la educación. Con-Ciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria, 3, 7(13), 11-15.
Coello Acosta, A. D., Menacho Vargas, I., Uribe Hernández, Y. C., y Sánchez Aguirre, F. de M. (2019). Oportunidades de aprendizaje a través de las TIC desde la perspectiva de las TAC. Eduser, 6(2), 94–105. https://doi.org/10.18050/eduser.v6i2.2308
Decreto 73/2015, de 10 de diciembre, por el que se establece el currículo correspondiente al título de Técnico Superior en Higiene Bucodental en la Comunidad de Castilla y León. Boletín Oficial de Castilla y León, España, 14 de diciembre de 2015. BOCYL núm. 239. https://www.educa.jcyl.es/es/resumenbocyl/decreto-73-2015-10-diciembre-establece-curriculo-correspond
Formaduero Formación Sanitaria (2021). Plan de inicio de curso 2021/2022. http://formaduero.com/wp-content/uploads/2021/10/PLAN-DE-INICIO-2021-2022.pdf
Fornaris Hernández, A., Rivera Ledesma, E., Guerrero Marín, E., Marrero Marrero, M., y Abreu Carter, I.C. (2018). Prevalencia de caries dental y nivel de conocimientos sobre salud bucal. Secundaria Básica: Antonio Maceo. 2016. Revista Médica Electrónica, 40(4), 978-988. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000400006&lng=es&nrm=iso
García Gracia, M., y Sánchez-Gelabert, A. (2020). La heterogeneidad del abandono educativo en las transiciones posobligatorias: itinerarios y subjetividad de la experiencia escolar. Papers: revista de sociología, 105(2), 235-257. DOI: 10.5565/rev/papers.2775
Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I., y Roldán Soler, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana De Educación, 77, (1), 13-34. https://doi.org/10.35362/rie7713090
Ley Orgánica 3/2020 por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín oficial del Estado, España, 29 de diciembre de 2020. BOE núm. 340. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L.L., y Barberán Cevallos, J.P. (2018). La formación profesional actual: propuestas innovadoras. Revista electrónica Opuntia Brava, 10(3). http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/543
Martín-García, X., Bär-Kwast, B., Gijón-Casares, M., Puig-Rovira, J.M., y Rubio-Serrano, L. (2021). El mapa de los valores del aprendizaje-servicio. Alteridad, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01
Mayor Paredes, D. (2018). Prácticas de Aprendizaje-Servicio como escenarios de confluencia entre la educación escolar y social. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 35-56.
Mayor Paredes, D. y Rodríguez Martínez, D. (2017). Aprendizaje-Servicio: una práctica pedagógica que promueve la participación del estudiantado para la mejora escolar y social. Revista Complutense de Educación, 28(2), 555.
Medina Pascual, J., y Navío-Gámez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 71-90.
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (s.f.). Sobre Formación Profesional (FP). https://www.todofp.es/sobre-fp.html
Muntaner Guasp, J.J., Pinya Medina, C., y Mut Amengual, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos: un estudio de casos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 96-114 10.30827/profesorado.v24i1.8846
Nieto Bayón, FM. (2018). Repercusión de la patología bucodental en la salud general. Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid, 55, 269-286.
Real Decreto 769/2014, de 12 de septiembre, por el que se establece el título de Técnico Superior en Higiene Bucodental y se fijan sus enseñanzas mínimas. Boletín Oficial del Estado, España, 4 de octubre de 2014. BOE núm. 241. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/09/12/769/dof/spa/pdf
Rodríguez Bermejo, J., y Toledo Lara, G. (2025). Hacia una comprensión filosófica del currículo: nuevas lógicas emergentes. Estudios Pedagógicos Contemporáneos, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14677578
Romero Sánchez, E. y Hernández Pedreño, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano: una investigación cualitativa. Educación XX1, 22(1), 263-293. doi: 10.5944/educXX1.21351.
Trujillo Sáez, F., Segura Robles, A., y González Vázquez, A. (2020). Claves de la innovación educativa en España desde la perspectiva de los centros innovadores: una investigación cualitativa. Participación educativa, 7(10), 49-58.
Toledo Lara, G. (2022). El aprendizaje en la sociedad de la información: alternativas de exploración teórica. Conrado, 18(89), 208-215. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000600208&lng=es&tlng=es
Vázquez Toledo, S., Liesa Orús, M. y Lozano Roy, A. (2017). Recreos Cooperativos e Inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje‐Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1) 173-185.
Zayas Latorre, B., Gozálvez Pérez, V.E., y Gracia Calandín, J. (2019). La dimensión ética y ciudadana del Aprendizaje Servicio: Una apuesta por su institucionalización en la Educación Superior. Revista Complutense de Educación. 30(1), 1-15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miguel Salgado García (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal offers immediate open access to all its content, following the principle that making research freely available to the public fosters a greater exchange of global knowledge. In line with this commitment, articles published in The Journal of Contemporary Pedagogical Studies are offered under the Creative Commons CC BY-NC-ND — Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Elena Sánchez Clemente, The Families Forest: An Innovation Proposal for Early Childhood Education , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- PhD. Benjamin Barón Velandia, Research practices: an analysis from the epistemological horizon and theoretical corpus , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Javier Bermejo Rodríguez, Gustavo Eduardo Toledo Lara, Toward a philosophical understanding of the curriculum: emerging logics , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
- Rafael Muñoz Ruiz, The Development of Mathematical Thinking Through the Open Number-Based Method (ABN) in a Classroom of Three-Year-Olds , The Journal of Contemporary Pedagogical Studies : Vol. 1 No. 1 (2025)
You may also start an advanced similarity search for this article.