Revisa de Estudios Pedagógicos Contemporáneos

Gamification in a COIL project for industrial engineers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16424697

Keywords:

COIL, gamification, challenge-based learning, assertive communication, productivity

Abstract

This article presents the application of gamification in a Collaborative Online International Learning (COIL) environment, developed in collaboration between UNIMINUTO (Colombia) and the University of Valparaíso (Chile). The objective was to analyze how industrial engineering students apply key concepts from their discipline through challenge-based learning and gamification in a competitive and collaborative context.  A workshop was implemented at each university, simulating an industrial manufacturing environment through the production of origami boats. Participant observation was combined with a subsequent survey to assess competencies and analyze the learning, strategies applied, and challenges overcome by the students. The observation revealed the development of transversal skills, such as effective communication and collaboration, as well as improvements in individual and group productivity. The results highlight the acquisition of practical knowledge, the adaptability of the methods used, and the students' ability to solve problems in a gamified environment. Gamification in COIL environments fosters key engineering skills, promoting active learning and international interaction. Mixing practical challenges and playful elements facilitated the application of theoretical knowledge and the overcoming of obstacles, suggesting its potential for innovation in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Benjamín Barón-Velandia, Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

    PhD. in Education. Professor in Research and Epistemology. Editor-in-Chief of the journal Praxis Pedagógica. Creator and leader of the group Laboratorio de Formación Docente en Investigación and member of the group Innovaciones Educativas y Cambio Social. Leader of the research project on teacher training in research. Currently Researcher associated with CIIDE (International Research Center for the Development of Education) Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO Rectoría Bogotá and the Faculty of Education of the University of Missouri-Columbia. Consultant, researcher, writer and national and international evaluator in the following areas: Educational Research, Biographical-narrative Research, Digital Identity, Praxeology, Scientific Integrity, Scientific Communication & Teacher Training.

  • Daniel Nofrid Rocha Jiménez , Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO, Colombia.

    Doctorado (c) administración y dirección de empresas de la Universidad Politécnica de Valencia España. MBA de la Fundación Universidad del Norte. Integrante del grupo de investigación CEIL-MD Centro de Estudios Industriales y Logísticos para la productividad- UNIMINUTO. Actualmente es profesor del programa de Ingeniería Industrial de la Facultad de Ingeniería de la Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO.  Consultor, Investigador, escritor y evaluador nacional e internacional en las líneas: innovación, responsabilidad, social & habilidades directivas.

  • Mauro Grossi Pasche , Prosecretario de La Fundación del Instituto de Ingenieros de Chile

    Magíster en Gestión Educacional de Calidad, Universidad de Los Andes. Licenciado en Ciencias de la Ingeniería, Universidad de Santiago de Chile. Ingeniero Civil Industrial, Universidad de Santiago de Chile. Prosecretario de La Fundación del Instituto de Ingenieros de Chile. Académico Auxiliar. Coordinador de Vinculación con el Medio.

  • Cristián Cofré León, Director del Instituto Chileno de Investigaciones Genealógicas, Chile.

    Magíster en historia. Licenciado en Ciencias de la Ingeniería. Ingeniero Civil Industrial, Universidad de Chile. Director del Instituto Chileno de Investigaciones Genealógicas, donde lidera la Revista de Estudios Históricos y reconocido como miembro correspondiente de varias asociaciones de genealogía extranjeras. Académico Auxiliar. Coordinador Práctica Profesional Santiago.

  • Samir Esteban Pérez Suárez, Facultad de Ingeniería de la Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO, Colombia

    Ingeniero (C) Actualmente es estudiante del programa de Ingeniería Industrial de la Facultad de Ingeniería de la Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

References

Bermejo Rodríguez, J., y Toledo Lara, G. (2025). Hacia una comprensión filosófica del currículo: nuevas lógicas emergentes. Revista de Estudios Pedagógicos Contemporáneos, 1(1) 1-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14677579

Hackett, S., Janssen, J., Beach, P. et al. (2023) The effectiveness of Collaborative Online International Learning (COIL) on intercultural competence development in higher education. Int J Educ Technol High Educ 20, 5. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00373-3

Marcillo Gomez, M., y Desilus, B. (2016). Collaborative Online International Learning Experience in Practice.

Marini, G. y Rodríguez-Merchán, J. (2021). Reconsidering time in schools: an everyday aesthetics perspective. Journal of Philosophy of Education, 55, 893–904. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12592

Marini, G., Rodríguez-Merchán, J. y Salas-Aguayo, M. (2018). Estéticas cotidianas escolares: desde lo que se ve hacia cómo se siente la escuela. Educação & Sociedade, 39(143), 361–378. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018171876

Mendoza Loor, E.., Huerta Vera, J., Intriago Alonzo, F., y Ávila Martínez, M. (2024). Más allá del aula: El poder de los sitios web para una educación matemática atractiva y eficaz. Praxis Pedagógica, 24(36), 207-227. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.24.36.2024.207-227

Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC] (2019). Bases Curriculares tercero y cuarto medio. https://acortar.link/3dIdQs

Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC] (2020). Plan de aseguramiento de la calidad de la educación 2020-2023. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2020/07/SAC-2020-2023_vf.pdf

Miranda‑Moreno, V. M., Plaza Zúñiga, J., y Barón‑Velandia, B. (2025). Nuevas prácticas en la educación superior: Tres estudios de caso en la Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO. Estrategia y Gestión Universitaria, 13 (1) 1-18. https://doi.org/10.5281/zenodo.15361268

Muñoz Escalona, P., de Crespo, Z., Olivares Marin, M., y Dunn, M. (2022). Collaborative online international learning: Away to develop students’engineering capabilities and awareness to become global citizens. International journal of mechanical engineering education, 50(1), 89-104. https://doi.org/10.1177/0306419020934100

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2005). Informe educación para todos el imperativo de la calidad. https://es.unesco.org/gem-report/node/511

Reza Khan, Z., Dyer, J., Bjelobaba, S., Gomes, S., Henek Dlabolová, D., Sivasubramaniam, S., . . . Harish, P. (2021). Initiating count down - gamification of academic integrity. Initiating count down-gamification of academic integrity. International Journal for Educational Integrity, 17(1), https://doi.org/10.1007/s40979-020-00068-0

Saputro, A. (2023). Research Trends and Applications of Gamification in Higher Education A Bibliometric Analysis Spanning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 18(5), 19-41. https://doi.org/10.3991/ijet.v18i05.37021

Toledo Lara, G. (2021). Pedagogías emergentes: una aproximación exploratoria. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (91), 98-113. http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/toledolara.pdf

Willatt, C., Castro-Sosa, D., Salinas-Trujillo, R., y Vásquez-Orrego, V. (2023). La calidad estética como objeto de investigación en contextos educativos. Un ensayo sobre la normatividad de lo pedagógico y lo estético. Revista Ensayos Pedagógicos, 18(2), 1-24. https://doi.org/10.15359/rep.18-2.3

Downloads

Published

2025-07-26 — Updated on 2025-07-26

Issue

Section

Informes de propuestas innovadoras en educación

How to Cite

Barón-Velandia, B., Rocha Jiménez , D. N. ., Grossi Pasche , M., Cofré León, C., & Pérez Suárez, S. E. (2025). Gamification in a COIL project for industrial engineers. The Journal of Contemporary Pedagogical Studies , 1(1), 1-19. https://doi.org/10.5281/zenodo.16424697

Similar Articles

1-10 of 13

You may also start an advanced similarity search for this article.